قبل
از اینکه به موضوع مذکور بپردازم لازم است ابتدا هنر جندقی –شاعر – را بشناسیم:
...اسماعیل
هنر جندقی فرزند ارشد یغما-شاعر مشهور- در سال 1255
قمری در خـــور ،مرکز ناحیه جندق و بیابانک دیده به جهان گشود.پس از تحصیلات
مقدماتی راهی کاشان شد و در آنجا از محضر ملا احمد نراقی _مجتهد معروف_ استفاده ها
برد و سرانجام جهت تکمیل تحصیلات و اخذ درجه اجتهاد رهسپار کربلا و نجف گردید.هنر جندقی پس از طی مراحل و
اخذ اجتهاد به زادگاهش خور بازگشت و... اسمعیل
هنر جندقی صاحب دیوان شعر میباشد که در سال 1366 به اهتمام و تصحیح استاد سید علی
آل داود به چاپ رسیده است.مراثی و نوحه های او بسیار شیوا و کم نظیر میباشد قصیده
مشهور ((نــونیـــه)) وی که در مدح مولا علی ع است جزو اشعار برگزیده زبان و
ادبیات فارسی است:
الا یا مرحبا هشدار تا مستانه بسرایــــم
مدیح میر مرحب کش، ثنای شاه خیبـر کَن...
سخن درنعت او ران تا اصم گرددبه آن
شنوا ثنا بر ذات او کن تا از آن شیوا شود اَلکــــــن.
اما
موضوع هنر و علی محمد باب: زمانی که هنر در کربلا درس
میخوانده از جمله همدرسان وی "سید علی محمد باب"-بنیانگذار فرقه بابیه-
بوده است ، در سالیان بعد که سید باب ادعای بابیت و امامت نموده و اسمعیل هنر در
خور زندگانی را میگذرانده ، سید نامه ای به او نگاشته و وی را با آئین جدید خود
دعوت می کند.هنر بعد از دریافت نامه ، دو نامه یکی به گویش "خوری"
و دیگری به گویش "فرویگی"_فرخی_ برای سید نوشته و در نامه ای
دیگر به زبان فارسی خطاب به سید باب مینویسد که: کسی که ادعای بابیت و امامت دارد
بایستی به همه اَلسنه (زبانها) ی موجود در عالم قادر به تکلم و نگارش باشد و اگر
تو در ادعای خود صادق هستی دو نامه مرا بخوان و به همان زبانی که نوشته ام پاسخ
بده.
خواننده
عزیز به نظر شما آیا هُنر پاسخی از سید باب دریافت میکند؟